Vers van de Pers

Unieke olijfolie bar naar Nederland

Photo
De Organizzazione Nazionale Assaggiatori Olio di Oliva (ONAOO) uit Imperia, Italië, is aanwezig tijdens de horecabeurzen Gastvrij Rotterdam en BBB Maastricht. Tijdens deze beurzen wordt het unieke E-Taste Corner concept voor het eerst buiten Italië gepresenteerd.

De E-taste Corner is een moderne bar, waar gasten plaats kunnen nemen om een kijkje te nemen in de wondere wereld van olijfolie. Door middel van touch screen computers kunnen gasten letterlijk inzoomen op de verschillende olijfgaarden uit de hele wereld en de karakteristieken van de geproduceerde olijfolie bekijken. Vervolgens kan men alle olijfoliën proeven. Dit alles onder begeleiding van professionele gecertificeerde olijfolie experts.

Voor meer informatie en foto's:

gregor Christiaans, gecertificeerd olijfolie proever en representant ONAOO in Nederland

06-51814835

Member first international Olive Oil Tasters School ONAOO
Photo
Photo
Photo

September 2014: seminar Horeca en Duurzaamheid

Photo
08 SEP 2014

Kan en wil de horeca als rolmodel en aanjager voor duurzaamheid optreden? Die vraag staat centraal tijdens een debat naar aanleiding van de uitreiking Falco Eleonorae Award 2014 voor duurzaamste horeca uitspanning aan het Erasmus Paviljoen van de Erasmus Universiteit Rotterdam.
Hoe ziet de horeca haar rol in de samenleving op het terrein van duurzaamheid? Kan de horeca dat? Waar gaat het bij duurzame horeca om? Is het alleen voor een kleine groep consumenten en horeca ondernemers interessant? Is het bedrijfseconomisch haalbaar? Speelt de horeca voldoende in op de toekomstige generatie? Hebben universiteiten een verantwoordelijkheid aan hun studenten duurzaam voedsel aan te bieden?
Programma
Dagvoorzitter: Eric van Veluwen - ambassadeur voor biologisch eten en horeca o.a. bij 'Landgoed Rhederoord'. Tegenwoordig directeur de ValeOuwe – bureau voor culinair projectmanagement.
Inleidingen door lid College van Bestuur van de Erasmus Universiteit Rotterdam over de keuze voor duurzame horeca op de campus, filosoof dr. Henk Oosterling laat zijn gedachten gaan over de invloed van de tuin- en kookles aan basisschoolkinderen in zijn project Vakmanstad op hun toekomstige keuzes in eten?
Paneldiscussie met onder andere Iens Boswijk, oprichter en directeur Iens.nl; Gregor Christiaans, initiatiefnemer Falco Eleanore Award en eigenaar Olijfbedrijf; Felix Wilbrink, culinair journalist De Telegraaf; Koen Sonneveldt, directeur Maitre Andre; diverse horeca-ondernemers.
Uitreiking van de Falco Eleonorae Award door de Griekse ambassadeur in Nederland, mevrouw Teresa Paraskevi Angelatou


Photo
Felix Wilbrink, culinair journalist Telegraaf
Photo
Erik van Veluwen, eigenaar de Vale Ouwe
Photo
Iens Boswijk, Iens.nl
Photo
Hare excellentie mevrouw Teresa Paraskevi Angelatou, Ambassadeur Griekenland
Photo
Henk Oosterling, filosoof
Photo
Gregor Christiaans
initiatiefnemer Falco Eleanorae Award

april 2014: New Harvest Party Bussum

Photo
Steeds vaker vragen consumenten mij een goede olijfolie voor ze uit te kiezen. Daarom heb ik besloten om een aantal top olijfoliën uit Italië, Spanje, Griekenland en Turkije te importeren. Op de eerste Extra Virgin Harvest Party te Bussum vond een food-pairing plaats met kleine gerechten gemaakt door Ruud Kager van restaurant Frenzi Cucina in Amsterdam.
Photo
Photo
Photo

September 2013: Olijfbedrijf in Misset's Catering

Photo
Diner tijdens Award uitreiking
Misset's Catering interviewt 3 grote foodservice spelers over MVO en de toenemende vraag naar gezonde sauzen. Dan moet er flink gemengd worden. Hoe mooi is het product olijfolie dan wel niet; het pure sap, niets toegevoegd. Daarom waardeert Olijfbedrijf het zeer als horeca ondernemers zich op uitzonderlijke wijze bezig houden met Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO). Leveranciers kunnen hier ook een rol in spelen. Vaak blijft het echter bij het samenstellen van (nieuwe) producten die biologisch geteeld zijn of verantwoord verbouwd. Stimuleren is echter volgens ons meer. Daarom de ingestelde jaarlijkse horeca duurzaamheids Award Falco Eleanorae. De Award 2013 is uitgereikt aan OSP zakelijke catering op landgoed Rhederood (zie highlight in artikel)
Photo
Misset's Catering september 2013
Photo
Misset's Catering september 2013

10 juni 2013: Professional Olive Oil Tasting Course

Photo
Dr Mauro Amelio, Chemist, course leader at ONAOO
Afgelopen week heeft Gregor Christiaans de cursus 'Professional Olive Oil Taster' gevolgd aan de prestigieuze Organizzazione Nazzionale Assaggiatori Olio di Oliva (O.N.A.O.O) in Italië (http://www.oliveoil.org). Het was een internationale groep met cursisten uit Zwitserland, Turkije, Tunesië, US, Canada, Griekenland, Taiwan en Nederland. Deze cursus was een vervolg op de Technical Olive Oil Tasting Course die met succes was afgerond. Na 4 dagen theorie werden er 5 examens afgenomen. Daarnaast werden gedurende deze 4 dagen 80 olijfoliën geproefd. Hierbij was het van belang de juiste 'defects' en balans van de olie aan te geven. Het examen bestond uit een mondeling en schriftelijk theoretisch (scheikundig) gedeelte (natuurkundige processen van bloem tot olie, analyse van olijfoliën en hoe het proces beïnvloed kan worden) en een praktisch gedeelte.

Het practische gedeelte bestond uit de genoemde 80 tastings, duiden van verschillende olijf soorten in de olijfolie, het waarnemen van de verschillende defecten in de olijfolie (in welke mate en in welke combinaties).

voor een impressie van deze prachtige, intensieve week: http://on.fb.me/­147qz6q
Photo
Tasting exam
Photo
Theoretical exam
Photo
Lessons on olive oil

1 juni 2013: al bijna 5 jaar restaurant De Eetstee, Amersfoort

Photo
1 september a.s. wordt een feestje gevierd. Restaurant De Eetstee bestaat dan 5 jaar. Opgericht in 2007 door Jeroen Bakker. Een succes zonder enige twijfel. Maar wat maakt nou dat succes? Tuurlijk neig ik ernaar om te zeggen dat dat door de producten van Olijfbedrijf komt :-). Dat is natuurlijk een (fijne) bijzaak. Nee, het succes zit hem in de bijzonder rustig uitstraling van de eigenaar. Dat straalt ook af op zijn medewerkers en dus op de sfeer. Daarnaast werkt Jeroen alleen met vegetarisch, seizoensgebonden en biologische producten. Althans voor 95% zoals hij zelf zegt. Tenslotte kun je niet alles controleren en zal er vast ergens iets niet juist zijn. En ik moet zeggen, als ik in De Eetstee eet is het vooral lekker, leuk, gezellig en gezond! En dat dat stukje vlees er niet bij zit, ach....dat is zo erg nog niet. Het is niet alleen gezond, maar hetkomt de hoogte (of moet ik zeggen laagte) van de rekening ook ten goede!

De Eetstee is open van dinsdag t/m vrijdag 17.30-23.00 uur en zaterdag van 17.00-24.00 uur.

Restaurant De Eetstee
Zuidsingel 66, 3811 HD Amersfoort
Tel (033) 4799339
- www.eetstee.nl

Photo
Jeroen Bakker
Photo
interieur
Photo
Le Dessert

30 januari 2013: 30 jarig bestaan Olijfolie Organisatie Italië

Photo
In Milaan vierde de Organizzazione Nazzionale Assaggiatori Olio di Oliva (O.N.A.O.O) haar 30e verjaardag. O.N.A.O.O. zet zich in voor olijfolie in de brede zin des woords. Doel is uit te leggen wat (goede) olijfolie is. Door middel van cursussen en publicaties creëert men 'awareness' bij de consument.

Op de foto reikt Gregor Christiaans van Olijfbedrijf een 30 jaar oude kaas uit aan de voorzitter van de organisatie, de heer Lucio Carli. Op de foto's staan verder Dr Mauro Amelio (lab analyst), en Marcello Scoccia (panel leader).

O.N.A.O.O. heeft een E-taste corner ontwikkeld. Alle samples die opgestuurd worden naar deze organisatie kunnen hier neutraal geproefd worden. Via een beeldscherm wordt verder ingezoemd op de herkomst, de soort olijven en de kenmerken.

filmpje: http://www.youtube.com/­watch?v=RST3Hlt5OFw&feature=share

kijk dan ook even gelijk naar een impressie van de laatste technical olive oil cursus gegeven in Imperia, Italië: http://www.youtube.com/­watch?v=9_GEszW21iU
Photo
Photo
Photo
E-taste corner

14 januari 2013: Olijfbedrijf op het toneel

Photo
"Griekenland in de uitverkoop"
Het Nieuw Utrechts Toneel (NUT) geeft de komende drie weken voorstellingen met het thema: "Griekenland in de uitverkoop" Hiermee willen ze een discussie losmaken over het ontstaan van de crisis en de oplossing hiervan. Centraal staat de vraag hoe het toch mogelijk is dat het land waar de rechtstaat ontstaan is; waar het fundament voor de filosofie is gelegd, in deze situatie is beland?

Met behulp van toneel, zien, proeven en luisteren wordt deze discussie opgewekt. Ook Grieken doen mee aan voorstellingen, vertellen over hun werk en leven. De artistiek leider is zelf half-Grieks.

Hoe schrijnend is het dat een paar Griekse Utrechters de voorgevel van het theater zwaar beschadigd hebben. Motief is dat de Griekse eer wordt aangetast. Dit is natuurlijk volstrekt niet de bedoeling van het NUT. Het NUT is behoorlijk geschrokken maar gaat natuurlijk gewoon door. De discussie is gestart!

In deze bruisende omgeving heeft Olijfbedrijf een olijfolie proeverij gehouden als ondersteuning van een discussie stuk van dramaturg Jannet van Lange en acteur Arend Brandligt over 'De Oresteia': het begin van onze rechtstaat. 80 bezoekers hebben genoten van een voorstelling en een proeverij. U heeft nog 2 weken!
Photo
Theater de Kikker
Photo
De NUTtige winkel
Photo
Olijfolie 'dagprijs'
Photo
toneelvoorstelling proeverij
Photo
lastig proeven, wel leuk!
Photo
Toneel (look) en olijfolie (feel)

9 november: Certificering ' Technical Olive Oil Taster"

Photo
Gregor Christiaans met certificaat
Op 9 november heeft Gregor Christiaans uit handen van de voorzitter van de Organizzazione Nazionale Assaggiatori Olio Di Oliva (ONAOO) in Italië, het felbegeerde diploma "Technical Olive Oil Taster" gekregen.

De ONAOO is opgericht in 1983 en de eerste internationale school voor olijfolie proevers. Zij stelt zich tot doel de 'kunst' van het proeven van olijfolie te promoten, te borgen en te optimaliseren. Zij is gevestigd in Imperia, Italië.

Dit diploma wordt uitgereikt aan diegene die het examen hebben behaald. Het examen bestaat uit 16 reuk en smaak testen. Tevens moet de student organoleptisch vast kunnen stellen wat de afwijkingen zijn in een olijfolie, wat de mate van 'fruitheid/frisheid' is van de olijfolie en wat de mate van bitterheid en scherpte is. Aan de hand van deze analyse moet men kunnen bepalen of een olijfolie 'extra vierge' genoemd mag worden. Een analyse in het laboratorium moet verder uitwijzen of de olie ook voldoet aan de internationale standaard inzake 'extra vierge' olijfolie.
Photo
organoleptisch examen
Photo
class of 2012
Photo
met Tom Mueller, schrijver van het boek "Extra Virginity"

24 oktober: officiële kick off Cargohopper Utrecht

Photo
Vandaag heeft de officiële kick off plaats gevonden voor duurzaam beleveren van horeca ondernemingen in de binnenstad van Utrecht.

De zogenaamde cargo hopper, een elektrisch 'treintje' leverde al veel retail bedrijven in de binnenstad. Nu wordt de slag gemaakt naar de horeca. Grote partijen hebben zich al aangemeld en uiteraard is de gemeente Utrecht enthousiast.

Olijfbedrijf was de eerste horeca leverancier die gebruikt maakte van de cargo hopper, vóórdat het officieel van start ging.

Echter, Cargohopper (onderdeel van Hoek Transport) moet zich wel realiseren dat beleveren van horeca een andere tak van sport is dan leveren aan retail. Sommige horeca bedrijven kunnen pas na 11.00, na 14.00 of zelfs nog later geleverd worden, simpelweg omdat ze nog niet open zijn. 'Sleutelklant' worden is dan een optie, maar dan moet er wel optimaal vertrouwen zijn in de leverancier.

Ook moeten leveranciers niet op de drukste tijden leveren. tijdens de lunch of na 18.00 uur is uit den boze.
Vers leveranties is een apart hoofdstuk. de klant wil zien wat hij krijgt.En wat te denken van retour goederen (rolcontainers, kratten). Dat is een discipline op zich.

Nu zijn er veel meer zaken op te noemen uiteraard, maar deze zijn volgens mij overkomelijk als iedereen zijn schouders eronder zet. Want laten we wel wezen, DUURZAAMHEID is belangrijk, nu eens te meer. En uiteindelijk mag geen vrachtwagen/busje de binnenstad meer in, en dat brengt nog meer kosten met zich mee.
Photo
Paul Rodenburg (BAS consultants)
Gregor Christiaans
Marijn Kik (gemeente Utrecht)
Photo
Cargo Hopper
Photo
levering aan restaurant Markt, Drieharingstraat, Utrecht

19 juli: interview Radio Rijnmond

Photo
Interview verslaggever Jack Kerklaan van Radio Rijnmond met Alexandra Van Huffelen, wethouder Duurzaamheid, Binnenstad en Buitenruimte van Rotterdam - Gregor Christiaans, eigenaar Olijfbedrijf - Pepijn Schmeink, eigenaar restaurant Eendracht- Nikolaos Thomopoulos, Consul Griekse Ambassade.

"We zijn er heel blij mee", reageert Schmeink. De prijs is vernoemd naar een uiterst zeldzaam en met uitsterven bedreigde valk, de Falco Eleonorae. De vogel zou alleen nog op Griekse eilandjes worden gesignaleerd.

Schmeink ontving de award van de Rotterdamse wethouder van duurzaamheid, Alexandra van Huffelen. "Het is een heel spannend restaurant, omdat ze lokale producten gebruiken. En daarnaast gebruiken ze duurzame producten die niet in Nederland te verbouwen zijn."

klik link voor het interview: http://www.rijnmond.nl/­nieuws/­20-07-2012/­eendracht-wint-eerste-kwaliteitsprijs
Photo
Jack Kerklaan in gesprek met Gregor Christiaans
Photo
Jack Kerklaan in gesprek met wethouder Van Huffelen
Photo
Jack Kerklaan in gesprek met Griekse consul Thomopoulos

19 Juli: Award uitreiking door wethouder Duurzaamheid

Photo
Falco Eleanorae Award
Vandaag heeft de wethouder van Duurzaamheid, Binnenstad en Buitenruimte van Rotterdam, mevrouw Van Huffelen de eerste Falco Eleanorae award uitgereikt aan Pepijn Schmeink, eigenaar/chef kok van restaurant Eendracht in Rotterdam.

In het bijzijn van de Griekse Consul de heer Thomopoulos werd na de ceremony genoten van de speciaal voor deze gelegenheid gemaakte Griekse olijfolie ijs.

Pepijn Schmeink van Restaurant Eendracht heeft deze award gekregen omdat hij zich uitzonderlijk bezig houdt met duurzaamheid, passie voor koken heeft en zoekt naar de juiste prijs/kwaliteit balans.

Na de introductie van Gregor Christiaans, eigenaar van Olijfbedrijf, heeft wethouder van Huffelen nogmaals de nadruk gelegd op de belangrijkheid van duurzaam ondernemen. Zij heeft vervolgens de Falco Eleanorae award uitgereikt aan Pepijn Schmeink.

Hierna heeft de heer Thomopoulos nog een dankwoord uitgesproken en aangegeven hoe belangrijk Griekse olijfolie is voor de economie en met hoeveel passie het gemaakt wordt. Hij heeft zijn bewondering uitgesproken voor de prachtige zaak en de geweldige producten die Eendracht gebruikt en Olijfbedrijf verkoopt.
Photo
wethouder van Huffelen, Pepijn Schmeink, Gregor Christiaans Consul Thomopoulos
Photo
Mary Vaxevanidiou, Nikolaos Thomopoulos, Gregor Christiaans
Photo
Pepijn Schmeink
wethouder Alexandra van Huffelen
Gregor Christiaans

12 juli: Grieken uit crisis door olie

Photo
'single malt'
PERSBERICHT
GRIEKSE OLIJFOLIE BOOMING IN NEDERLAND

Letterlijk en figuurlijk een positief ‘pers’bericht: horeca-groothandel Olijfbedrijf, gespecialiseerd in olijfolie en aanverwante producten, heeft dit jaar de 35.000ste liter Griekse olijfolie verkocht. Een record dat werd bereikt ondanks de Europese crisis en de teruglopende omzetten in de horecasector.

‘Single Malt’ olijfolie
Olijfolie is het belangrijkste exportproduct van Griekenland. Griekse olijfolie is van uitzonderlijk goede kwaliteit en wordt écht met passie gemaakt. Zakros Extra Vierge olijfolie, bijvoorbeeld, is een Grand Cru onder de olijfoliën. Het is een ‘Single Malt', dus gemaakt van 1 olijfsoort: de Koroneiki, koningin onder de Griekse olijfsoorten. In oogstjaar 2011-2012 zal Griekenland 310.000 ton olijfolie produceren en het land wordt daarmee de op 2 na grootste producent ter wereld.

Donderdag 19 juli a.s.: uitreiking eerste Falco Eleonorae Award
Om de mijlpaal van de 35.000ste liter door Olijfbedrijf geleverde Griekse olijfolie te vieren, wordt op donderdag 19 juli de eerste Falco Eleonorae Award uitgereikt aan eigenaar/chef-kok Pepijn Schmeink van restaurant Eendracht te Rotterdam. Deze Award wordt jaarlijks uitgereikt aan horecabedrijven die uitzonderlijke aandacht geven aan kwaliteit. Aan de Award is een masterclass olijfolie verbonden. Pepijn Schmeink wordt in de media veelvuldig geprezen om zijn kookkunsten in onder andere het NRC, het Algemeen Dagblad en Special Bite.
De uitreiking vindt plaats met de bijzondere medewerking van de Consul van Economische Zaken van de Griekse Ambassade in Nederland, de heer Nikolaos Thomopoulos, en de wethouder van Duurzaamheid, Binnenstad en Buitenruimte van Rotterdam, mevrouw Alexandra van Huffelen.

3 juli: milieuvriendelijke bevoorrading binnenstad Utrecht

Photo
Cargo Hopper
Vorige week maakte de Utrechtse wethouder van verkeer Frits Lintmeijer (GroenLinks), bekend dat auto's van 8 jaar en ouder (diesel) in 2015 de binnenstad niet meer inkomen. Hiermee wil de gemeente Utrecht de CO2 uitstoot beperken en de binnenstad leefbaarder maken. Ondernemers zullen creatief met logistiek om moeten gaan.

Vooruitlopend op deze maatregel is Olijfbedrijf een samenwerking aangegaan met Cargo Hopper. Olijfbedrijf is een bezorgende horeca groothandel met veel klanten in de binnenstad.

Cargo Hopper is onderdeel van Transportbedrijf Hoek Transmission. De Cargo Hopper is een electrisch treintje in de binnenstad van Utrecht. Zij beleveren vooral kleding aan winkels. Gregor Christiaans, eigenaar van Olijfbedrijf, vroeg zich af waarom olijfolie en olijven niet ook via Cargo Hopper bezorgd kunnen worden. Op dit moment is hij de eerste en enige horeca leverancier die gebruik maakt van dit milieuvriendelijke transport.

Volgens Gregor Christiaans is het gebruik van deze cargo hopper een win-win-win situatie. "het is vooral een winstpunt voor de natuur. Daarnaast ook voor de binnenstad en haar bewoners. Vervolgens ook voor de horeca ondernemer die steeds meer focussed op maatschappelijk verantwoord ondernemen. Zij verwachten dit ook vaker van hun leveranciers”.

Olijfbedrijf is continu op zoek naar mogelijkheden om in de breedste zin des woords maatschappelijk verantwoord te ondernemen. Ook uitbreiding van het assortiment met biologische produkten is hiervan een uitvloeisel.

Photo
Anita Docter (Cargo Hopper) Gregor Christiaans (Olijfbedrijf) Paul Kok (De Markt)
Photo
Paul Kok, chef-kok restaurant De Markt, Utrecht
Photo
Cargo Hopper

11 juni: Raad Van Advies Olijfbedrijf bekend

Photo
Olijfbedrijf is trots op zijn 3 nieuwe leden van de raad van advies. Met hun achtergrond in de foodbusiness en ervaring in de huidige business kunnen we gerust spreken van een winning team. Dit team ziet er als volgt uit:

Brian Farley: hoofdcoach van het Nederlandse honkbalteam. Vorig jaar wereldkampioen geworden. Hij weet wat winnen is en hoe je van een klein land een grootheid kan maken. Jarenlang consistent bouwen en uiteindelijk toeslaan.

Peter van Houtert: Purchasing and Sales Director Verbunt Wijnkopers Tilburg. Hij weet als geen ander hoe je een bedrijf groot kunt maken zonder de basis te verliezen.

Arjan Knoppert: Concept Development manager at Anheuser-Bush InBev breweries. Denkt veel in (horeca) concepten en staat dicht bij de horeca daar waar het gaat om bedrijfsvoering. Weet als geen ander hoe de horeca functioneert.

Het gaat een succesvol jaar worden!
Photo
Brian Farley: hoofdcoach Nederlands honkbalteam
Photo
Peter van Houtert: Purchasing and Sales Director Verbunt Wijnkopers Tilburg.
Photo
Arjan Knoppert: Concept Development manager at Anheuser-Bush InBev breweries
Photo
Gregor Christiaans, eigenaar Olijfbedrijf
Photo
van links naar rechts:
Gregor Christiaans
Arjan Knoppert
Peter van Houtert
Brian Farley

28 maart 2012: Vinitaly 2012

Photo
Dit jaar vond van 24-28 maart de jaarlijkse wijnbeurs Vinitaly weer plaats in Verona, Italië. Naast wijnproducenten waren ook alle belangrijke Italiaanse olijfolie producenten aanwezig. Het was wederom een mooi jaar. de prijswinnaars van de SOL d'Or zijn bekendgemaakt.
Photo
Gregor Christiaans met Valentini Ambrogio, producent OLIOLIM
Photo
pasta, pasta en pasta
Photo
worsten, worsten en worsten

14 februari 2012: Fraudeurs olijfolie opgepakt

Photo
inval Guardia Civil
In Spanje heeft de Guardia Civil een inval gedaan bij een olijfolie fabriek. Deze operatie, genaamd " Operation Lucerna' heeft geleid tot de arrestatie van 15 mensen uit Spanje, Italie, Ecuador en Colombia.

De olie werd verkocht als olijfolie maar bestond in werkelijkheid uit onder palmolie, avocado olie, zonnebloemolie. veel goedkoper dan daadwerkelijke olijfolie.

Lees meer: http://bit.ly/­Aiy4QM

bron: The Olive Oil Times

17 januari 2012: Wereld Olijven markt update

Photo
IOOC
The Europese Unie verwacht voor 2011/2012 een productie van 667.500 ton (tafel)olijven. De EU vertegenwoordigd 26% van de totale productie van olijven wereldwijd. binnen de EU is Spanje de grootste producent (482.100 ton) gevolgd door Griekenland (110.00 ton) en Italie ((60.200 ton)


bron: International Olive Oil Council
Photo
Photo
Photo

16 januari 2012: Goede Recensie Zakros olijfolie

Photo
Telegraaf
Restaurant Sparkling voert de lijst aan van de Gouden Pollepel 2012.
We hebben het altijd gezegd, Soendae Spetter is een topkok en kookt op sterrenniveau. Rick van der Ploeg is eigenaar.

opmerking van de schrijver Dirk de Moor: " Vervolgens verschijnt een schaaltje waarop centraal een tapenade is geplaatst omgeven door UITSTEKENDE OLIJFOLIE"

op 11 maart 2011 werd in de Telegraaf al gewag gemaakt van dit geweldige restaurant in Utrecht door Barbara Sanders in haar column Over de Tong: ook hier: Tapenade van tomaat, knoflook en grove snippers Parmezaanse kaas in een heerlijk plasje van DE BESTE OLIJFOLIE"

HULDE!

22 december: column Gregor: Biologisch? Tuurlijk!

‘Lekker hè, helemaal biologisch!’, zei de mevrouw van de bediening. Ik kreeg dit ongevraagd naar mijn hoofd geslingerd toen ik heerlijk zat te lunchen. Het was inderdaad genieten, een mooie pasta met alleen olijfolie, peper, zout en Parmezaanse kaas. Heerlijk! Daar een mooi glas Pinot Grigio bij, fantastisch. Genieten in al zijn eenvoud. Tot deze opmerking…


Lees verder: http://bit.ly/­sM6rog

16 december: Olive Oil Global estimates 2011/12

Photo
International Olive Oil Council

Estimates put world olive oil production in 2011/12 at 3 098 000 t. This translates into an increase of +79 500 t (+3%) compared with the previous crop year. A number of IOC Members expect their production to rise to the following tonnages: Algeria (54 500 t), Egypt (10 000 t), Greece (310 000 t), Iran (6 000 t), Jordan (22 000 t), Lebanon (18 000 t), Portugal (71 800 t), Syria (200 000 t), and Tunisia and Turkey (180 000 t each). In Albania, Spain, Israel and Morocco, production is expected to move in the opposite direction.
If forecasts do not change, consumption looks poised to continue upwards (+3.2%) to reach a level similar to that of production (3 078 500 t).

10 november: Nieuw: Verdi Giganti Al Naturale

Photo
Groene Italiaanse olijven: stevige bite, niet al te zoute smaak. perfect voor de borrel of als amuse


vraag naar de aanbieding! http://bit.ly/­tINANX

8 november: Column: slogans, hoe verzin je het!

Photo
Kent u deze: op weg naar een tevreden klant? Een slogan op een vrachtwagen. En zo zijn er meer. voldoende om een column over te schrijven....
Photo
Follow me!

5 november: geslaagde mediterrane proeverij

Photo
Italiaanse olijfolie met limoen
Bij Frenzi Cucina werd een mooie nazomerse middag uitgekozen voor een mediterrane proeverij. Uitstekende keuze. Mooie wijnen, olijfolien, hapjes en drankjes. Heerlijk! Leuk dat we erbij mochten zijn.
Photo
linzen met Griekse Balsamic Vinegar. Nice!
Photo
mooie combi
Photo
impression

29 oktober: eerste leveringen

Olijfbedrijf heeft in deze week twee nieuwe bedrijven mogen toevoegen als klant. Het zijn Restaurant tot straks in Utrecht http://www.tot-straks.nl en Restaurant Flinq in Gouda http://www.flinq-gouda.nl Geweldig mooie bedrijven met enthousiaste chefs en bediening!
Photo
Niels van Nieuwenhuizen
restaurant Tot Straks Utrecht
Photo
Chef kok Bert
restaurant Flinq, Gouda

5 september: BN-ers (jonge vaders) testen 'olijfolie voor kids'

Photo
Oliver Petit Gourmet
deze week vond de introductie van OLIVER PETIT GOURMET plaats; een olijfolie voor kids. Jonge Bekende Nederlandse vaders waren tijdens Dad's Moment 2011 zeer enthousiast.

Er werd zelfs over getwitterd! Cheyen1987 Cheyen
Dit zit o.a ook in het pakket!! Olijfolie, kinderen gaan hierdoor beter eten!! "Het werkt echt" #wonderspul lockerz.com/s/136378724

Lees waarom OLIVER PETIT GOURMET zo gezond is voor kinderen:
http://on.fb.me/­nTTRje

OLIVER PETIT GOURMET is verkrijgbaar in de webshop van Olijfbedrijf en bij http://www.udisgoodies.nl en http://www.frenzi.nl/­traiteur


Photo
Chef Kok
Caspar Burgi
Photo
presentator
Manuel Venderbos
Photo
rapper
Yes-R
Photo
Acteur
Koert Jan de Bruijn
Photo
DJ
Sergio Zaandam
Photo
Dad's Moment 2011

25 augustus: derde column: LEVERANCIERS ZIJN GEK

Photo
Leveranciers zijn gek......

“Mijnheer, u moet toch echt een minimum bestellen, anders kunnen wij niet eens de benzine betalen hahaha.” Of “Nee mijnheer, dat artikel hebben wij niet op voorraad, maar komt volgende week weer binnen hoor, gegarandeerd!” Of wat dacht je van deze: “Wat zegt u nu? Morgen wilt u het hebben? Maar dan is het zaterdag mijnheer, dan zijn we –natuurlijk- niet geopend.”

klik hier voor de gehele column: http://bit.ly/­orxzsa

Wel eens afgevraagd waarom sommige artikelen niet op voorraad zijn? http://www.youtube.com/­watch?v=LZRzyRiWFQ0

10 aug: tweede column: EERSTE KOUDE PERSING

Photo
international fashion & lifestyle magazine
" toch wel eerste koude persing he?" die vraag krijg ik vaak gesteld bij proeverijen. Een leuke vraag. in deze column ga ik daar verder op in.

http://bit.ly/­oqlQUO
Photo
Photo
Photo

29 juli: eerste column bij W1TODAY.com lifestyle magazine: GRIEKENLAND WIL BEST

Photo
international fashion & lifestyle magazine
Gregor Christiaans heeft zijn eerste column geschreven voor het international fashion & lifestyle magazine W1TODAY.com

Deze column die gaat over de actuele situatie in Griekenland vervlochten met eigen ervaring.

Het wordt een tweewekelijkse column waarin Gregor zijn belevenissen beschrijft in de mooie wereld van de olijfolie en daarbuiten.

klik hier voor het hele artikel: http://bit.ly/­mTLOW0
Photo
Photo
Photo

10 juli: Olijfbedrijf sponsort Triathleet Adrie Offringa

Photo
Op 10 juli j.l. vond de triathlon plaats in Roth, Duitsland. 3000 deelnemers zagen de kopman een wereldrecord lopen. Olijfbedrijf was hoofdsponsor van Adrie Offringa. Deze atleet heeft zijn prestatie gekoppeld aan het goede doel. Het sponsorgeld ging volledig naar Hospice Cadenza in Rotterdam, onderdeel van de Laurens zorggroep.

Laurens Cadenza is een nieuwe voorziening in Rotterdam voor mensen met een levensbedreigende en/of ongeneeslijke ziekte, en hun naasten.

Een schitterende prestatie van Adrie Offringa. Gedurende de fietsafstand was het ca 35 graden; gedurende de marathon een enorme wolkbreuk. http://on.fb.me/­pPvtTg

Olijfbedrijf is trots dat het hoofdsponsor van deze fantastische sportman mocht zijn!
Photo
A3 neemt cheque in ontvangst
Photo
overhandigen cheque aan Petra van 't Klooster, vestigings manager Cadenza en Alice Offringa
Photo
Eerste doorkomst op de fiets

24-26 juni Zandvoort Culinair

Photo
Olijfbedrijf was aanwezig op de stand van Azzurro. Ristorante & Espressobar. Jack Huijben bereidde pasta met parmezaan kaas geflambeerd in whiskey, scampi's, prosecco en...inderdaad. heerlijke olijfolie...van ons!
Photo
Jack Huijben aan de kook
Photo
...met olijfolie...
Photo
...en heerlijke ham..

15 juni interview Gregor Christiaans met NOS radio 1 journaal

Photo
Crisis in Griekenland. Maar merken Nederlandse bedrijven die zaken doen met de Grieken eigenlijk iets van die crisis?

Verslaggever Karin Alberts ging langs bij Gregor Christiaans van Olijfbedrijf. Hij importeert naast Spaanse en Italiaanse olijfolie ook Griekse olijfolie en was twee weken geleden nog op Kreta.

voor het gehele interview klik op het Radio 1 journaal logo.

Foto shoot ANP bij Olijfbedrijf

Photo
Ilvy Njiokiktjien
ANP fotografe Ilvy Njiokiktjien maakt foto's van het afvullen van olijfolie voor Olijfbedrijf.
Het afvullen wordt gedaan door Ed Ruhwandl van Emarc Food and Beverage.

http://www.anpbeeld.nl/­search.pp?page=1&ShowPicture=15845717&pos=1
Photo
Ilvy Njiokiktjien 7 meter hoog
Photo
Ed Ruhwandl, eigenaar Emarc Food & Beverage
Photo
kwaliteits check nieuwe levering olijfolie

28 mei 2011: Parkrestaurant Anafora geopend

Photo
Op 28 mei is het Parkrestaurant Anafora geopen. Gelegen in het midden van Leidsche Rijn voldoet het aan een grote wens van de inwoners; goede horeca in de buurt. Naast dit restaurant ligt een enorme speeltuin.

Overdag is het vertoeven tussen de ouders met kinderen en 's avonds komen de inwoners na het werk een goed glas bier/wijn halen of een hapje eten.

We zijn blij dat we hier de olijfolie mogen leveren!
Photo
Photo
Photo

11-14 mei 2011: Expoliva in Jaen Spanje, succesvol

Photo
van 11 t/m 14 mei was olijfbedrijf uitgenodigd door de Spaanse kamer van koophandel voor een handels missie naar Jaen in Andalusië, Spanje.

Expoliva is één van de grootste olijfolie beurzen van Spanje. Resultaat: een nieuwe leverancier van biologische olijfolie, een noviteit op het gebied van 'children's healthcare' en nieuw in het assortiment: pomace olijfolie.

De trade missie bestond uit 12 personen uit 7 verschillende landen (Nederland, Zweden, Denemarken, Duitsland, Oostenrijk, Rusland, Ukraine). Het was een enorm positieve 'buzz'. Meerdere bedrijven zijn op lokatie bezocht. En dat blijft het beste resultaat geven.

voor een uitgebreide impressie: http://on.fb.me/­opbSkr
Photo
opening door voorzitter
Photo
presentatie 'olive oil and health'
Photo
Gregor Christiaans met Enrique de Juan Soler, eigenaar Soler Romero
Photo
nosing and tasting top van de wereld olijfoliën
Photo
met Luis Montabes Vano. Monva S.L.
Photo
de prijswinnaars

7 Mei 2011: geslaagde proeverij Cuisine Culinaire

Photo
Op 7 mei heeft Olijfbedrijf een proeverij georganiseerd bij Cuisine Culinaire afdeling Almere.

Een bijzonder leuke middag waarbij uitleg gegeven werd over het proeven van olijfolie en alles wat daarbij komt kijken.

Als u ook een proeverij wilt bij uw kookclub of bij u thuis, http://bit.ly/­igxwsD
Photo
proeftafel setting
Photo
beoordelingsformulier
Photo
nosing and tasting

SOL olijfolie beurs, Verona, Italië 7-11 april 2011

Photo
In Verona vond de Vinitaly 2011 plaats. Een paviljoen was volledig ingericht met olijfolie producenten. 200 producten presenteerden de nieuwe oogst.

Gedurende deze beurs werden de SOL Awards uitgereikt voor beste olijfoliën van de wereld in 3 categorieën.

Olijfbedrijf heeft een aantal producten op genomen in haar assortiment. Onder andere twee prijzen winnende olijfoliën.
Photo
proeverij Siciliaanse olijfoliën
Photo
Silver Medal SOL d"Oro International Olive Oil Competition, Intense Fruit Category, Az. AGr. Librandi Pasquale
Photo
Gold Medal SOL d"Oro International Olive Oil Competition, Average Fruit Category, Az. AGr. Laura De Perri, Lazio

17 maart 2011: Eerste klant in Den Bosch, restaurant de 4 Azen

Afgelopen week heeft Olijfbedrijf de eerste klant in Den Bosch gemaakt. De eigenaar en chef kok waren onder de indruk van de prijs/kwaliteit verhouding. Kijk, dat horen we graag! Ook de olijven en kappertjes vielen in goede smaak. Mooi.
Photo
Gregor Christiaans met Paul, chefkok
Photo
restaurant de 4 Azen, Den Bosch
Photo
olijfolie concept bij de 4 Azen

16 Maart 2011: officiële heropening Lokaal9, Utrecht

afgelopen woensdag vond de heropening plaats van Lokaal9. De nieuwe eigenaar Shafiq Rahamanzai en chef kok Michael Smets gaan de kaart grondig aanpakken en de boel verbouwen. Als presentje kregen alle gasten een tubetje met onze olijfolie mee. Geslaagd feestje!
Photo
Lokaal 9, Utrecht
Photo
Gregor Christiaans met Shafiq Rahamanzai
Photo
Gregor Christiaans met Michael Smets
Photo
give away buisje olijfolie

17 februari 2011: nosing and tasing olijfoliën

Photo
nosing and tasting
Op 17 februari heeft er een nosing and tasting plaatsgevonden van 11 olijfoliën. Lokatie: Frenzi Cucina, Amsterdam. Zowel nieuwe oogst, oogst 2010, Italiaans, Spaanse en Griekse oliën. Biologisch en niet biologisch.


Uitslag:
1. Spanje 2010 La Laguna de Fuente de Piedra
2. Griekenland 2011 Zakros Extra Vierge
3. Griekenland 2010 Kritsa Extra Vierge
Photo
Gregor Christiaans, eigenaar olijfbedrijf
Photo
Martin Stuit, eigenaar restaurant Frenzi
Photo
Ruud Kager, eigenaar Frenzi Cucina

Interessante links

Januari 2011: Vruchtbare inkoop trip

Photo
Op zoek naar de beste prijs/kwaliteit olijfolie en olijven zijn we weer succesvol geweest!

Er zijn legio olijfoliën (kijk maar in de schappen van de supermarkt en bij de groothandels). Maar om de juweeltjes eruit te pikken die ECHT NIET DUUR hoeven te zijn, moet je wel goed zoeken.

De oogst op Kreta is gedeeltelijk mislukt door een fikse hagelbui op 14 december 2010. Overigens was het een topjaar qua kwaliteit voor de coöperaties die geen last hebben gehad van het weer. De vraag vanuit nieuwe landen zoals China vergroot. In combinatie met de geruïneerde oogst is de prijs opgedreven.

Italië heeft voor zover bekend een redelijke oogst gehad. De prijzen zijn wel fors gestegen.

20 december 2010: geslaagd Meet and Match diner

Photo
Het meet en match diner is een initiatief van Maatschappelijk Ondernemers Platform Naarden Bussum.
De bedoeling is dat bedrijven in contact komen met maatschappelijk organisaties. Beiden zoeken een match. Vervolgens wordt dit notarieel vastgelegd. Hierdoor krijgt het geen vrijblijvend karakter.

Olijfbedrijf heeft een match met Vivium Zorggroep. Vivium organiseert een benefit diner om geld te verzamelen voor aangepast vervoer. Olijfbedrijf verzorgt de olijfolie en olijven tijdens de borrel en het diner. Een prachtige match!

http://bit.ly/­eMBr6K

3 dec 2010: Prijs top olijfolie Lambda volstrekt overdreven

Photo
Lambda is the high design olijf olie met een zeer hoge prijs (E 185,-) liter.

De olijfolie komt van een coöperatie van Kreta waar inderdaad sublieme kwaliteit olijfolie vandaan komt. De coöperatie kon het echt niet meer verdragen dat Lambda slechts 800 liter olijfolie inkocht en deze verkocht voor het 52 (!)-voudige. Zelfs de design flessen werden afgevuld bij de coöperatie. lees verder: http://t.co/­ukC6DUs

Dat sublieme olijfolie van Kreta komt is een goed bewaard geheim. De bodem en weersomstandigheden zijn uniek voor top kwaliteit olijfoliën. Daarom heeft Olijfbedrijf deze ook opgenomen in het assortiment.

Proeven kan altijd, klik hier: http://www.olijfbedrijf.nl/­proeven/­proeven.php

Lees verder: http://t.co/­ukC6DUs
Photo
Photo
Photo

7 oktober 2010: olijfolie ook goed voor baby's

Photo
The Olive Oil Times
Spaanse onderzoekers: olijfolie vanaf 6 maanden

As dieticians and nutritionists continue to extol the various benefits of long-term olive oil consumption present in the Mediterranean diet, the Spanish Association of Pediatrics has taken this recommendation one step further by advocating the addition of 3-6 teaspoons of extra virgin olive oil in the food of infants as young as 6 months old.

http://www.oliveoiltimes.com/­features/­olive-oil-for-children/­7284

11 september 2010: Grietmarkt Amerongen

Photo
Grietmarkt: inspirerend cultureel en groen festival

tijdens dit festival laten wij de consument kennis maken met onze producten. We verwijzen ze door naar de restaurants waar onze producten worden gebruikt.

Tenslotte blijven we horeca-leverancier!

2 September 2010 : Rechtszaak tegen olijfolie producenten

Photo
In Californië is een advocaten kantoor een rechtszaak begonnen tegen een aantal lokale olijfolie producten en winkel ketens. Oorzaak is een artikel in 'The Pressing Time'. Hierin zet men vraagtekens bij de te tekst: EXTRA VIRGIN op flessen.

Zie ook (scroll down) :

23 maart 2010: Zorg ervoor dat je de ECHTE Extra Vierge krijgt!

20 Augustus 2010: Nieuwe huisstijl op bestelbus

http://www.facebook.com/album.php?aid=11940&id=100001021562308&saved#!/profile.php?id=100001021562308
Photo
Twitter:
twitter.com/olijfbedrijf
Photo
Skype:
olijfbedrijf
Photo
Facebook:
Gregor Christiaans

24 Juli 2010: Laatste cijfers olijfolie consumptie

Photo
International Olive OIl Council
International trading: + 3% on first five months of the season

Trading in olive oil between the months of November 2009 and March 2010 in the six leading importing countries (Australia, Brazil, Canada, Japan, USA, EU) increased by 15283,2 t (+3%) on the same period of the season before but the situation differed greatly from country to country

5 juli 2010: Spaanse studie: Extra Vierge Olijfolie beschermt tegen borstkanker

Photo
International Federation of Gynecology and Obstetrics
Olive oil 'protects against breast cancer'

Olive oil has been found to protect against breast cancer by Spanish scientists.

The oil launches an attack on cancerous tumors, stopping their growth and driving the cells to implode, thus protecting DNA against potential damage from the cancer, according to the researchers from the Universitat Autonoma in Barcelona.

Tests carried out on rats showed that olive oil stops a gene which is linked to tumor growth. It also stops proteins that cancerous cells rely on to survive.

Only long-term use of olive oil will produce results, according to one of the researchers, Dr Eduard Escrich. He said people should make sure they consume 50ml of olive oil every day.

"Even though caution must be exercised when applying experimental data to human breast cancer, our findings emphasize the importance that certain dietetic habits may have on cancer promotion," said Dr Escrich.

Verrassend lekker: "Kreta combi" bij Bla-Bla restaurants

Photo
Kalamataolijven,
brood en olijfolie van 't vat
met zeezout en
gemarineerde geitenkaas
met dragon

23 maart 2010: Zorg ervoor dat je de ECHTE Extra Vierge krijgt!

Photo
The Olive Oil Times
Make Sure You’re Getting Extra Virgin


by Alex A. Kecskes

The flavor and nutritional value of extra-virgin olive oil have made it an essential ingredient for discerning chefs and home cooks around the world. As demand for this premium oil rises, so does fraud. Even some well-known Italian olive oil producers have been found guilty of importing lesser-quality olive oil from North Africa and elsewhere, re-labeling and passing it off as a high-quality extra-virgin product.

In such cases, bottles labeled as extra-virgin olive oil are blended with lower-priced sunflower or canola or soybean oils, or with lesser-quality oil extracted using heat or chemical solvents from olive pomace, the by-product of olive oil’s first pressing. The words “extra virgin” on a bottle of oil can allow the producer to raise the price by as much as ten-fold. These impostor oils deprive consumers of the heart-health benefits and distinctive flavors of true extra virgin olive oil.

12 januari 2010: exclusiviteitsovereenkomst met Aggelos Prevelianakis LTD

Photo
Olijfbedrijf heeft een exclusiviteits overeenkomst getekend met Aggelos Prevelianakis LTD, producent van onder andere Myron olijfolie. Door middel van deze overeenkomst kan Olijfbedrijf de beste prijs/kwaliteit voor haar klanten garanderen.

op de foto Gregor Christiaans, eigenaar olijfbedrijf met Aggelos Prevelianakis, directeur van Aggelos Prevelianakis LTD uit Kreta, Griekenland
Photo
horeca verpakking 17 liter
Photo
canning line
Photo
bottling line

10 januari 2010: Nieuwe overeenkomst Zakros Agricultural Coöperative

Photo
Olijfbedrijf heeft een exclusiviteitsovereenkomst voor de verkoop van Zakros Extra Vierge olijfolie in de Benelux. Op de foto de boardmembers van de cooperatie met Gregor Christiaans, eigenaar van olijfbedrijf.

Photo
Agricultural Coöperative of Zakros
Photo
tasting and nosing nieuwe oogst
Photo
Xerocampos
Logon

Copyright © 2006-2012 Olijfbedrijf | H.Treubstraat 21 | 1402 CK Bussum | Tel: +31 6 51814835 | v3.1 | EMAIL